Dragon Productions

HISTORIE  & ONTWIKKELINGEN

Onze repertoire-lijst:

Artistiek leidster/ choreografe Maggie Boogaart (1970, Amsterdam) volgde haar voor-opleiding dans aan de Rotterdamse Dansacademie en studeerde in 1991 af met een Bachelor of Arts (BA) als moderne danseres en choreografe aan de London Contemporary Dance School (GB). In The Place Theater danste ze in choreografieën van onder andere Robert Cohan, Richard Alston en Mimi Goese. In Nederland danste zij o.a. bij Danswerkplaats Arnhem en Muziek- en danstheater Pandora, voor wie ze de jeugdvoorstelling ‘Kareltje en de toverballen’ maakte, gevolgd door stages bij Mudances (Barcelona) en Carmen Senra (Madrid) en Laurie Booth.

1e choreografie:
Met haar sterke passie voor zelfexpressie en (voor die tijd) grote lengte (1.83cm) liep Boogaart tegen grenzen aan bij het uitvoeren van choreografieën voor grote dansgroepen, veelal gemaakt voor kleine(re) danseressen. Boogaart besluit daarom zichzelf letterlijk en figuurlijk meer ruimte te geven door voornamelijk solo rollen te accepteren bij dansgroepen en daarnaast bewegingen op haar maat te gaan creëren. Als stagiaire bij de
Dansersstudio van Beppie Blankert (Amsterdam) in 1993 bemerkt ze dat ze een sterke eigen danstaal bezit en besluit deze te ontwikkelen. Aangemoedigd door Blankert maakt ze haar eerste korte choreografie op professioneel niveau.  Danswerkplaats Amsterdam geeft haar begin 1994 de gelegenheid haar 

This Huge Empty Space eerste korte (solo)productie te creëren, onder artistieke begeleiding van Boogaarts favoriete en krachtigste choreografe van danstheater in Nederland van dat moment: Wies Bloemen. Na deze eerste professionele solo-choreografie, krijgt Boogaart bij de Melkweg de kans om haar eerste avondvullende danstheaterproductie te maken. Dit duet, This Huge Empty Space, gaat herfst 1994 in première. 

New York City:
Om zich verder te kunnen verdiepen in de vertaling van gevoelens in beweging, vervolgt Boogaart haar zoektocht: Eind 1994 wordt
zij door een beurs van Bekker-LaBastide Fonds in de gelegenheid gesteld zich te specialiseren aan de Martha Graham School of Contemporary Dance (NYC), USA. (Graham is de grondlegster van het gedanste psychodrama) Naast het volgen van deze opleiding, danst zij in New York City o.a. voor choreografe Suki John, Jeanette Stoner, Ann Carlson en creëert zij performance art voor New Yorkse nachtclubs. Hiernaast staat Boogaart ook model voor de expressionistische schilderes Beverly Mezzatesta, wat haar inspireerde voor 

haar volgend werk: The Culture Club biedt Boogaart in 1995/ 1996 repetitieruimte aan om Through The Eyes Of Z te maken, dat in première gaat in het Women Center Stage Festival. Deze productie is, met een cast van 13 performers, de eerste van een reeks choreografieën van Boogaart voor een grote cast en wordt uitgenodigd voor DanceBLITZ Festival 1996. Voor Dixon Place Theater maakt ze daarna de solo AlienZ en voor Juraj Szabo’s film-noir Vampire, The Eternal Struggle verzorgt ze de dramaturgie/ choreografie en maakt & danst ze de solo Feel. Deze film won drie prijzen op het Hunter College Film Festival 1997. Daarna gaat een combinatie van de laatste twee creaties met The Eternal Struggle in première in Context Studio's. De voorstelling werd hierna uitgenodigd voor het Lower East Side Festival of the Arts te NYC. Met het creëren van deze producties, begint de choreografe haar diepgaand onderzoek naar de werking van de menselijke psyche op beweging. Tijdens haar jaren in NYC wordt Boogaart's werk ook regelmatig geprogrammeerd bij diverse festivals in deze stad!

Stichting: 

Terug in Nederland sticht Boogaart 'Stichting Dragon Productions', om vanuit een thuisbasis in Amsterdam, de groei van haar producties meer perspectief te bieden en op een kwalitatief hoger niveau te brengen. In 1998 gaan twee coproducties met de Melkweg in première: het sprookjesachtige Search for Olympus en een explosieve voorstelling met live muziek van de Amsterdamse psychedelische punkrock band 'Paxy Dragon', Dirt.  Boogaart neemt naast de choreografie & leiding van Dragon Productions de rol van producente erbij en de 1e subsidie komt binnen!

Tegelijk begint Boogaart part-time de Martha Graham Techniek te doceren aan dansacademies in heel het land. (Boogaart is
een door de Martha Graham School te NYC erkende docent in deze speciale techniek)

Eigen bewegingsidioom:
In al deze verschillende avondvullende producties met grote en diverse casts van dansers, live musici, acteurs, worstelaars etc etc. op het podium  kan de 

choreografe haar kwaliteiten als theatermaker verregaand ontwikkelen. Nu wordt het tijd voor Boogaart om ‘diepgaander ' werk te maken, wat haar de mogelijkheid geeft zich meer te verdiepen in bewegingsonderzoek en haar eigen bewegingsidioom te ontdekken. Samen met choreografe/ danseres Chantal Germain maakt ze het duet The King's Daughter, een coproductie met Der Kleine Bühnenboden Münster (D), geïnspireerd door een verhaal uit de Boeddhistische Lotus-Sutra,gemaakt op live didgeridoo & percussie van Albert Groth. Op uitnodiging van 'The Amsterdam Arts & Design Fair' maakt ze in 1999 de choreografie Light. Temidden van 22 meter goudkleurig zijde werd deze ode aan Loïe Fuller gedanst op het balkon van de Beurs van Berlage in Amsterdam als openingsact van Nederlands eerste internationale beurs voor toegepaste kunst. Hierna gaat Boogaart met The Power Of Life, de 2de coproductie met Der Kleine Bühnenboden, de uitdaging van een avondvullende soloproductie aan. Met muziek om haar emoties weer te geven en videofilm die haar herinneringen verbeeldt wordt de danseres en de psychische ontwikkeling die zij verbeeldt, de kracht van positief denken, van drie kanten belicht.

Een groot experiment voor de choreografe, dat, tegen haar verwachting in, een enorm succes wordt: pers, media en publiek (man & vrouw, jong & oud) herkennen zichzelf in de choreografie en ontdekken zo  nieuwe inzichten in hun eigen processen. De choreografe wordt hierna uitgenodigd om lezingen en demonstraties te geven over deze 'psychologische ontwikkeling verbeeld in beweging' bij bijeenkomst van psychologen in Duitsland en zij creëert haar eerste workshops* voor CKV onderwijs en het bedrijfsleven. 

*Boogaart werkt, naast het produceren en creëren van haar danstheaterproducties, sinds haar afstuderen in 1991 als freelance docente aan dansvakopleidingen om haar passie voor/ kennis van danstheater en danstechniek om o.a. kracht en souplesse op te bouwen vanuit het centrum (de Martha Graham techniek) over te brengen op jonge dansprofessionals. 

Samenwerking:
De choreografe werkt voor elke productie met een unieke cast, speciaal gekozen voor díe productie: Boogaart zelf is tot nu toe de enige ‘vaste’ danser van haar, naast een vast creatief team bestaande uit grafisch ontwerper
Martin Draax, lichtontwerper Rob Goudsmit, website ontwerper/bouwer Sjoerd Baarda en de adviezen van het bestuur. Daarnaast werkt zij regelmatig samen met componist Jasper de Beer, auteur/dramaturg Stipo Jelec en theatermaker/ontwerpster Ellen Schippers. Inspirerende samenwerking met andere kunstenaars wordt bovendien steeds belangrijker voor Boogaart. Zo maakt zij een fusion choreografie op uitnodiging van/samen met traditioneel Zuid-Indiase choreografe Avinasha Gangaram Panday, onderzoekt zij 'grondwerk'

met breakdancer Majid Ghadiri in Colouring Life, creëert een expressionistische choreografie voor het toneelstuk The Tiger van Stipo Jelec en Olja Vlaskalic-Lopusanski en danst voor choreografe Yoka van Brummelen in een neo-klassiek ballet uit de Belle Epoque. Daarnaast improviseert de choreografe/ danseres graag & regelmatig op het podium met jazz musici. Een enorme uitdaging in de werking van auditieve stimuli en de werking hiervan op bewegingsimpulsen!

Verder bewegingsonderzoek:

Voor Seeing is believing gaat de choreografe een vergaand onderzoek aan over bewegen vanuit een innerlijke balans (zonder je ogen te gebruiken) versus bewegen vanuit een referentie punt buiten jezelf (bewegen met je ogen open/ venuit je ogen) met adviezen/ samenwerking van diverse specialisten op dit gebied: blinde mensen zoals Jan & Tina van
In het Donker Gezien en deelnemers van haar workshops bij het Loo Erf. In samenwerking met cabaretier Vincent Bijlo, acteur Stipo Jelec en violiste Lisa Gutkin ontstaat een grensverleggende productie die Boogaart geblinddoekt danst. 

Een deel van Boogaarts bewegingsonderzoek naar 'innerlijke balans', welke zij als danseres/choreografe uitvoert, is gepubliceerd in het boek “Body in Peace” van een pionier op het gebied van kinesitherapie: Drs. Jan B. Eyskens.

Financiële groei:
Een stap verder brengt de choreografe in het verder onderzoeken van samenwerking met andere mensen, oftewel inter-menselijk contact. Tijdens een studiereis door Senegal (danscursus bij Ecóle des Sables van Germaine Acogny) en Ethiopië (lessen bij diverse plaatselijke dansers), wordt Boogaart de verschillen in ‘bewegingsruimte’ voor mannen versus vrouwen gewaar. Thuis in Amsterdam besteed Boogaart een jaar aan interviews met vrouwen afkomstig uit alle werelddelen, hun bewegingsruimte in vergelijking met hun mannelijke landgenoten en hun reactie daarop. De danstheaterproductie die hieruit voortkomt, It’s My Right, gaat september 2006 in première.

Het concept van deze voorstelling over de kracht van vrouwen wereldwijd is gegroeid van een solovoorstelling (try-outs in 2005) naar een duet van Boogaart met celliste Tjakina Oosting onder eind-regie van Dick Hauser en choreografe/zangeres Angelique Wilkie als repetitor. Met muziek op band van Jasper de Beer (zie ook: Amsterdam Klezmer Band) en Rimer Veeman.

Deze productie markeert een keerpunt in de historie van Dragon Productions, omdat zij met steun van NOVIB (in het kader van omgekeerd ontwikkelingswerk), VSB Fonds en het Amsterdams Fonds voor de Kunst, de eerste avondvullende danstheaterproductie is die Dragon Productions heeft gerealiseerd met volledige dekking van de begroting! (alle voorgaande producties zijn no-budget of low-budget gerealiseerd, dankzij de deels betaalde of vrijwillige medewerking die alle professionele kunstenaars sinds 1994 doneerdeerden in samenwerking met Boogaart!) Ook wordt deze voorstelling voor het eerst in Nederland uitgenodigd op een festival: het Women Inc. Festival 2007 in de Beurs van Berlage. Boogaart ontwikkelde bij deze bijzondere productie de workshop ‘Empowerment’ voor vrouwen: 'Feel the Spirit!©' voor Fitness First en meiden in asielzoekerscentra. Daarnaast  verfijnt ze haar corporate workshops 'non-verbale communicatie' voor bedrijven zoals Unliver, Conclusion, FNV. (naast een beter lichaamsbewustzijn hebben deze cursisten nu ook minder ziekteverzuim en meer interesse in beweging/dans!)

Groei in een nieuwe richting:
Begin 2008 wordt Boogaart benaderd door een jonge danser van de Jazz/musical opleiding van de Dansacademe Amsterdam voor een stageproject. Na enkele jaren diepgaand solowerk te hebben gemaakt weer een echte uitdaging voor de choreografe!

De samenwerking wordt een artistiek groot succes en de choreografe raakt geïnspireerd om haar inmiddels vergaand ontwikkelde bewegingsidioom weer in groepsstukken in te zetten. Het Muiderpoorttheater vraagt haar om een kort duet te maken, wat ze voor Dubbeldans in mei 2008 opvoeren. Hierna melden diverse jonge dansers zich aan voor audities en begint Boogaart de formatie van een groep dansers voor haar nieuwe productie! 

Nieuwe groep dansers en impresariaat:
Voor deze productie concentreert de choreografe zich volledig op  de productie/choreografie om beiden zo op een hoger plan te brengen & zich als choreografe verder te kunnen ontwikkelen. (in haar voorgaande producties danste zij naast de choreografie ook telkens de solo-rol) Met volledige concentratie voor haar nieuw gevormde groep, groeit deze dan ook al snel. Zo wordt zij oktober 2008 ontdekt door impresariaat
Van Engelenburg Theaterproducties. Met een groep getalenteerde jonge dansers om dagelijks mee te werken en te trainen, een 2 nieuwe & zeer bekwame productieassistenten kan Boogaart haar opgedane kennis & ervaring door geven...   

In deze nieuwe productie zet Boogaart artistiek 'de ramen open' om nieuwe invloeden toe te laten stromen in haar werk. Door te werken met bestaande muziek (soul), een sterk positief thema (liefde - die werkt!) en ruimte voor humoristische invalshoeken, ontstaan nieuwe richtingen. Zo heeft de choreografe vanuit het basis-concept inmiddels een educatieve voorstelling ontwikkeld voor jongeren (bestemd voor middelbare scholieren in het CKV onderwijs), enkele korte choreografieën ontwikkeld om op bijzondere locaties (o.a. jazz clubs) te vertonen en gaat de groep verder met de ontwikkelingen van de hoofdproductie, bestemd voor theaters/festivals in binnen- en buitenland.  De première vindt plaats op 5 oktober 2009. (zie: agenda)

Goed nieuws:
Ondanks de heersende 'crediet crisis' hebben we inmiddels voor de creatie van deze nieuwe productie al financiële steun ontvangen van het VSB Fonds, de Triodos Foundation, het Norma Fonds, het SNS Reaal Fonds en de afdeling cultuureducatie van het Amsterdams Fonds voor de Kunst... 

Boogaart gaat door...
Tegelijk met de voorbereidingen voor deze 'soulful' productie, bemerkte Boogaart bij zichzelf de behoefte om zich te bevrijden van de organisatie rondom haar (inmiddels flink groot gegroeide) groep, haar groep op te heffen en als free-lance choreografe verder te werken, na 16 avondvullende danstheaterproducties te hebben gecreërt binnen de structuur van haar dansgroep. De choreografe vestigd zich in 2010 in Parijs (F) en begint daarvanuit
choreografieën te creëren en stages en trainingen in de Martha Graham Techniek te doceren.  


Blijf de 'nieuws' pagina in de gaten houden voor de nieuwste ontwikkelingen!



Maggie Boogaart
foto: Floris Schäfer