Dragon Productions

Boogaarts nieuwe werk ging 5 oktober '09 in premiere: 

Sound Of United Love, dat is waar de letters ‘SOUL’ voor staan. Hoe staat het met deze Love anno 2009? Dit vraagstuk bewoog de Amsterdamse choreografe Maggie Boogaart tot het maken van haar nieuwe eigentijdse voorstelling: We’ve got Soul, with a capital ‘S’.

We’ve got Soul, with a capital ‘S’: Met vier unieke dansers uit twee generaties laat onze choreografe zien dat liefde universeel is en alles en iedereen verbindt. Aan de hand van Boogaarts bekende passionele bewegingsidioom stroomt de liefde uit de dansende lichamen. Ze voeren de met soul gevulde klanken recht het publiek in.

Recensies:

Afscheidsvoorstelling op 13 december 2009!

Boogaart over haar nieuwe werk:
Verregaande individualisering is een van de grootste hedendaagse bedreigingen binnen de samenleving. Het hervinden van de kracht die ons allen verbindt is de enige oplossing. Deze kracht is volgens mij de liefde.” 

Bekijk hier schetsen van Edgar Jansen, gemaakt tijdens ons vooronderzoek:

Première: 5 oktober '09

Speelperiode: 
2009 t/m 2011


Speelplekken: 
theaters/festivals 
+ CKV onderwijs 
(incl. lesbrief/workshops)

Lees hier meer over het educatie programma:


"free your hips and your mind will follow" 
(vrij vertaald naar het Funkadelic album: free your mind and your ass will follow)

UITGEKOZEN DOOR THOM STUART:
een choreografie uit ons nieuwe werk, gemaakt tijdens ons vooronderzoek, 
is uitgekozen voor het festival Solo's@theSea in mei 2009 van 
Thom Stuart (choreograaf bij o.a.Scapino Ballet en De Dutch Don't Dance Division): 
lees meer...

De non-verbale communicatie die Boogaart met theatrale moderne dans tentoonspreidt laat zij in deze productie op vernieuwende wijze versmelten met bewegingen uit de urban-cultuur.

Kortom een dansvoorstelling met een knipoog, waarin liefde centraal staat
met een focus op al haar positieve kanten! 

De volgende tekst van Alain Platel (artistiek leider Les ballets C de la B) verwoordt de filosofie van Boogaart, in het bijzonder voor haar nieuwe werk:

"De taal die virtuoze dansers kunnen maken, heeft te maken met het vertalen
en hertalen van emoties. Het komt tenslotte toch altijd neer op dezelfde grote thema's: liefde, dood, geven en nemen. Veel nieuwe thema's zie ik niet. Maar, we moeten diezelfde thema's wel telkens hertalen naar een hedendaagse context. In de podiumkunsten maak je alleen voorstellingen voor wie hier en nu leeft. Waar kun je mensen raken, en hoe kun je met zoveel mogelijk mensen iets gelijkaardigs voelen,  dat is de uitdaging voor mij in de podiumkunsten."


Lees meer 
over ons 
vooronderzoek:


Bekijk ons vooronderzoek
op You Tube:


Bekijk foto's van ons optreden bij Dance4Life
29 november 2008:




Met steun van o.a. het Amsterdams Fonds voor de Kunst, die hierover zegt
"de keuze om de effecten van non-verbale communicatie in de jongerencultuur
aan de orde te stellen in een productie waarin moderne dans met urban danstechnieken vervloeien, vindt het Fonds verfrissend en goed gevonden."

CREDITS:
Concept/ regie/ choreografie: Maggie Boogaart
Dans: Maggi Asbjørnsen, Maggie Boogaart, Ghislain de Compreignac, Earlene Hopkins en Jelle Van Vlierberghe, 
Muziek op band: Tower of Power, James Brown, Bill Withers, Curtis Mayfield,
Nina Simone, Ella Fitzgerald, Diana Ross, Screamin' Jay Hawkins, Man Bites Dog & Amsterdam Klezmer Band, GOD, Angie Stone en Missy Elliott
Mixing: Rick Buijtenhek
Lichtontwerp/techniek: Rob Goudsmit 
Kostuums: Maika Smit
Productie:
Dragon Productions/Maggie Boogaart, Nico Voskamp, Romy Buijtenhek

Live band bij de première: The Souldiers - Daniel Johnston (gitaar), Cato van Dijck (zang), Sofie van Dijck (zang, gitaar), Joost van Dijck (zang, drum), Chris Dros (keyboard), Xander Vrienten (bas), Wilko Sterke (alt saxofoon)

HET IDEE ACHTER DIT NIEUWE WERK:
In al haar werk
onderzoekt de choreografe
de werking van de menselijke psyche op beweging en de verbeelding hiervan
in danstheater;
dit vanuit haar
eigen expressieve, dynamische bewegingsidioom waarin ze herkenbare menselijke gevoelens verwerkt tot diepgaande betekenisvolle bewegingen die het publiek direct raken en letterlijk & figuurlijk 'bewegen'.

Daarnaast zoekt Boogaart voortdurend uitdagingen om haar grenzen te verleggen. Boogaart begon haar carrière als choreograaf met diverse grote groepsproducties (12 in totaal), gevolgd door intensief haar eigen expressieve, moderne bewegingsidioom te ontwikkelen en uitvoeren in 5 soli. Nu zoekt zij met ‘We’ve got Soul, with a capital ‘S’ de uitdaging op om weer met een groep te werken van 4 dansers uit verschillende generaties met een sterke moderne- klassieke- jazz/musical opleidingen en podiumervaring hebben. 
















v.l.n.r. Jelle, Maggi, Maggie en Ghislain. Foto" Nico Voskamp.

"A suite of soul music masterpieces, for a thorough exploration of love

themes.


From entertainment to business, from flesh to respect, from betrayal and

inconsistency to harmony and true love.


All these feeling express themselves into energies; gestures, regards,

leading to many combinations through the magnificent songs and voices of

Ella Fitzgerald ...


A world of pleasure, fantasy, emotions, love songs and love dances leads

to an ultimate vision where human love and divine presence become clearer,

with a submerging energy invading space and people, conducting them to

freedom and full realization of themselves.


Choreographer Maggie Boogaart offers to dancers a magnificent opportunity

for dance, musicality, theatrical expression, and a complete performance

to the audience".


Ghislain de Compreignac


De creatieve inspiratie voor ‘We’ve got Soul, with a capital ‘S’ is in de afgelopen 10 jaar gegroeid door samenwerking met jonge dansers-in-opleiding met sterk afwijkende dansachtergrond/training dan Boogaart zelf. Maar ook lessen aan professionals in het buitenland (Parijs), waar Maggie de ervaren (voormalig klaasiek solist) danser Ghislain de Compreignac heeft ontdekt. Tijdens de vele lessen, die zij geeft bij de diverse erkende dansvakopleidingen, is een bijzondere danstechnische kruisbestuiving ontstaan. De diversiteit in ervaring, dansers van 2 generaties, voegt een extra dimensie toe! 

MUZIEKKEUZE:
'Soul' staat voor Sound Of United Love. Liefde - van platonisch tot vleselijk, van passioneel tot spiritueel, voor jezelf, de ander én naastenliefde - is dan ook het thema van deze voorstelling.

‘We’ve got Soul, with a Capital ‘S’ ... kent u dat nummer nog van Tower of Power? Welke herinnering heeft u bij ‘Muscles’ van Diana Ross, of 'Night Train' van James Brown? Door met bestaande composities te werken die vele generaties al mensen beroeren, spelen we in deze voorstelling op een verassende manier in op deze gevoelens en/of laten nieuwe energie ontstaan. Nieuwe en oude soul en R&B (van Nina Simone tot Missy Elliott), gemengd met bijzondere jazzcomposities (van hedendaags Jazzcombo Man Bites Dog) zetten een stevige beat neer en brengen het publiek in een warme wereld vol gevoel en energie. Een dynamische manier om diverse generaties bij elkaar te brengen! 

STEUN:
Voor dit nieuwe werk ontvangen wij voor het educatieve onderdeel steun van: het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het SNS Reaal Fonds. 

Voor de creatie van het hoofdproject ontvangen wij steun van het VSB Fonds, de Triodos Foundation en het Norma Fonds.

Foto's: Kees van der Bent, Nico Voskamp en Mattias Vanderhoeven.